Bij afstandsverkopen (verkopen aan afnemers in andere EU-landen zonder BTW-nummer (veelal particulieren)) is boven de drempel (in de meeste EU-landen circa € 35.000) BTW verschuldigd in het land van de afnemer. Daarvoor moeten ondernemers (veelal webshops) zich voor de BTW in dat andere EU-land registreren en aldaar BTW-aangifte doen. Om dit proces te vergemakkelijken kan vanaf 1 juli 2021 deze registratie en aangifte via de portal van de Nederlandse belastingdienst verlopen. Dit systeem heet One-Stop-Shop (OSS). Dit voorkomt een registratie en aangiften in het betreffende andere EU-land.
Oorspronkelijk zou deze regeling overigens al per 1 januari 2021 worden ingevoerd. Vanwege onder andere de Covid-19-crisis is de invoering uitgesteld tot 1 juli 2021. Nederland en Duitsland hebben op uitstel aangedrongen tot 1 januari 2022, maar hebben dit uitstel niet verkregen. Overigens blijkt de Nederlandse belastingdienst nog helemaal niet klaar te zijn voor de uitvoering van deze regeling. Dit blijkt onder meer uit een brief van 19 januari 2021 van de staatssecretaris van Financiën aan de Tweede Kamer. De Nederlandse belastingdienst kan de invoeringsdatum per 1 juli 2021 naar blijkt alleen maar halen met noodprocedures, veelal handmatig.
De staatsecretaris geeft in zijn brief van 19 januari 2021 zelf aan dat deze uitvoering per 1 juli 2021 allerlei serieuze uitvoeringsrisico’s kent. In dat verband waarschuwen wij ondernemers en hun adviseurs om bij reeds lopende aangiften in andere EU-landen voorzichtigheid in acht te nemen bij het aanmelden voor de nieuwe OSS-regeling bij de Nederlandse belastingdienst. Gezien de onzekerheid over de uitvoering is het wellicht te overwegen om een naar wens lopende buitenlandse aangifte nog even door te laten lopen, tot dat blijkt dat de OSS-regeling in Nederland goed werkt en dan pas over te stappen naar het OSS-systeem.